سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

24 آذر سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری بطور همزمان برگزار می گردد. که البته برگزاری دو انتخابات مهم و هم  زمان و کاملاٌ متفاوت از هم که یکی از آن ها مربوط به انتخابات راس هرم نظام اسلامی یعنی انتخابات خبرگان و دیگری مربوط به انتخابات قائده این هرم یعنی شوراهای اسلامی ؛هم برای دست اندکاران و برگزارکنندگان ،هم برای جریانات گروه ها و احزاب سیاسی و هم برای مردم ایران یک آزمون بزرگ و بیاد ماندنی خواهد بود ، چرا که درکشوری این انتخابات برگزار می گردد که انجام 29 انتخابات مهم در طول عمر 28 ساله نظام اسلامی حاکی از این است که نقش مردم در این نظام که همان انتخاب رهبر می باشد، تا کوچکترین و جزیی ترین تصمیم گیریها پیرامون مسائل زندگی روزمره خود در شهر و روستا سهیم می باشد ، لذا بجاست که مردم نسبت به این نقش سرنوشت ساز خویش هوشیار بوده و بتوانند بدرستی به ایفای آن بپردازند.

اینشاالله که مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

اهمیت شوراها

شور و مشورت همانطور که در قرآن و احادیث به آن اشاره شد یک امر کاملا عقلانی و پسندیده است که همواره مورد نظر اسلام بوده بطوریکه در سه جای قرآن به وضوح به آن اشاره شده است و احادیث رسیده از رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) هم به آن تاکید ویژه دارند.

نقش شورا و مشاورت در زندگی اجتماعی

شورا و مشاورت در زندگی اجتماعی بشر فواید و آثار فراوانی در پی دارد. جلوگیری از خودکامگی، استبداد و غرور بیجا، مشارکت همگان در تصمیم گیری های اجتماعی و امکان بهره برداری و استفاده از نظرات شهروندان برای تصمیم گیری پیرامون مسائل زندگی شان، راه را بر خود محوری و تفکرات استبدادی می بندد و از طرف دیگر سوظن آحاد جامعه را نسبت به تصمیماتی که درباره آنها گرفته می شود بر طرف می سازد.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: کسی که در کارها خودرای باشد به هلاکت می رسد و هر که با مردم به مشورت پرداخت خودرا در عقل آنان شریک ساخت .به عبارت دیگر عقل و خرد جمعی، بر تصمیمات حاکم می شود.

کارکرد شوراها

شوراها کارکرد و وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارند که  قانون به آن اشاره کرده است وبر خلاف تصور متداولی که نزد بعضی از افراد وجود دارد، کارکرد شوراها صرفاٌ ساختن یک خیابان و یا یک پل و طراحی پارک و فضای سبز نیست، بلکه برنامه ریزی جامع شهری به ویژه در درون ساختار کلان کشوری نیز به عنوان یک راهبرد باید مد نظر شوراها قرار گیرد، از همین رو نگاه تخصصی بویژه در شهرهای بزرگ برای رفع معضلات شهری و روستایی به نحوی که رضایت مردم را جلب نماید، باید بعنوان نگاه غالب مورد توجه قرار گیرد، لذا شوراها باید محل اجتماع متخصصین و دلسوزانی باشد که با تخصص و تجربه خود بتوانند این نگاه را عملیاتی کنند. هر چند که شوراها باید محلی برای خدمت صادقانه و بفرموده مقام معطم رهبری دور از مناقشات سیاسی و جناحی هم باشند.

اما باید یادآور شد که تاثیر انتخابات شوراها بر فرآیند سیاسی کشور و انتخابات دیگر نهادها نظیر مجلس و ریاست جمهوری دلیل حساسیت گروهها به این انتخابات است .

اما اینطور هم نیست که اعضای شوراها باید عاری از دیدگاه سیاسی باشند آنچه که برای شوراها مضر است سیاست زدگی یا سیاست بازی است.

حضور متخصصان با نگاه سیاسی درست و با بصیرت در شوراها امری لازم و ضروری است و اعضای شوراها نباید فراموششان شود که،  شورا کلوپ سیاسی نیست، بلکه انجمن های خدمتی هستند که قادرند آرمان های دهها و بلکه صدها سال مردم ایران را در پرتو نظام اسلامی محقق سازند.

گروهها و جریانات سیاسی لازم است، افرادی را بعنوان نامزد انتخابات شوراها معرفی نمایند و مردم نیز کسانی را انتخاب کنند که این افراد واقعا شوراها را جایگاهی برای خدمت ملی بدانند و نه خدای ناکرده فرصتی برای رفع نیازهای شخصی یا جناحی و باندی.   

                                                       به امید ایرانی همیشه سرفراز و سربلند

 

        




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 70
کل بازدیدها: 296904