سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

به بهانه فرا رسیدن ماه محرم؛ 

تعزیه ده زیار و حکایت اسب هایی که به مجلس امام حسین(علیه السلام) دعوت می شوند 

بارها اسبی که قبل از تعزیه بهترین اسب بوده و انتظار زیادی از او داشتم هنگام ورود، داخل میدان نشد و مجبور شدیم از اسبی استفاده کنیم که از همه بدتر بود ولی هنگام اجرا بهترین اسب تعزیه شده است.

تعزیه کرمان

به گزارش تنها علمدار به نقل از شبستان، این روزها حال و هوای آمادگی برای برگزاری مراسم عزاداری دهه محرم در هر محله و مسجد و تکیه ای از کرمان دیده می شود؛ اما اگر سری به روستای ده زیار، پایگاه تعزیه کرمان بزنید، آنچنان مجذوب می شوید که باور نکردنی است.

جوانان عاشق حضرت ابوالفضل (علیه السلام) روستای ده زیار که در فاصله 40 کیلومتری کرمان و از توابع بخش چترود است، نزدیک دو ماه است که فضایی را برای برگزاری آئین با شکوه تعزیه خوانی آماده می کنند.

در مورد شکوه برگزاری تعزیه در این روستا بسیار شنیده بودم، وقتی وارد فضای برگزاری تعزیه شدم در حالی که خبری از اجرای تعزیه نبود ولی حضور تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان برای آماده سازی فضای تعزیه حال و هوای محرم را در دلت ایجاد می کرد و دلت را می لرزاند که من برای امام حسین)علیه السلام) چه کردم؟!

برای همین تصمیم به تهیه یک گزارش از این مکان کردم؛ آن طرف تر فردی در حال تخلیه بلوک سیمانی از ماشینش بود به سمتش رفتم، امسال برای اولین بار قرار بود شبیه عباس (علیه السلام) را در تعزیه روز عاشورا اجرا کند.

برای شبیه خوانی حضرت عباس (علیه السلام) باید خود آقا کمک کند

علی افضلی که حدود 10 سال است در هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) روستای ده زیار فعالیت می کند، از حال و هوایش در مورد محرم و نقش امسال خود در شبیه خوانی گفت: شخصیت خیلی از بزرگان را در تعزیه شبیه خوانی کردم، اما شبیه خوانی شخصیت والای حضرت ابوالفضل (علیه السلام)خیلی سخت است.

تعزیه کرمان

وی که بیش از دو ماه است در تمرینات گروه

شرکت می کند، افزود: نقش حضرت عباس (علیه السلام) را خواندن اینگونه نیست که خودت نیت کنی و همه چی حل شود باید خود حضرت کمک کند، بسیار سخت است.

او که شبیه خوانی حضرت عباس (علیه السلام) را عنایت بزرگی برای خود می داند، گفت: شبیه خوان حضرت عباس (علیه السلام) باید از همه لحاظ سعی کند که مردمی باشد، صبور باشد تا مردم او را بپذیرند، مردم به شبیه خوان حضرت عباس (علیه السلام) ارادت زیادی دارند.

حتی اسب ها هم به مجلس امام حسین(علیه السلام) دعوت می شوند

تعزیه کرمان

جوانی که به اصطلاح خودش در حال " کاه خاک کردن" است، گفت: با پای خودم نیامدم، برای کار کردن در این مکان ها باید دعوت شوی، کار برای حضرت اباعبدالله (علیه السلام) عشق است که باید در وجودت ایجاد شود.

رضا افضلی که دو سه سالی است در تعزیه شبیه خوانی می کند، افزود: خیلی ها هستند که همین الآن در حال انجام خیلی کارها هستند یا روز تاسوعا و عاشورا حاضر نیستند برای شرکت در مراسم عزاداری از منزلشان بیرون بیایند و برنامه عزاداری تلویزیون را ترجیح می دهند، اما غافلند که برای حضور در مراسم، باید دعوت شوی که نشدند.

وی که تیمار کردن اسب های تعزیه را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: از نظر من همان اسب ها هم برای حضور در مراسم امام حسین (علیه السلام) انتخاب شده و دعوت می شوند، بارها اسبی که قبل از تعزیه بهترین اسب بوده و انتظار زیادی از او داشتم هنگام ورود، داخل میدان نشد و مجبور شدیم از اسبی استفاده کنیم که از همه بدتر بود ولی هنگام اجرا بهترین اسب تعزیه شده است.

نواخته شدن شیپور تعزیه در روستای ده زیار از دو ماه مانده به ماه محرم

ثارالله انکوتی، مدیر اجرایی هیئت با بیان اینکه تعزیه روز تاسوعا و عاشورای روستای ده زیار بسیار سنگین است و افراد زیادی در برگزاری آن دخیل هستند، گفت: هر قسمت از تعزیه را یکی از بچه ها مدیریت می کند و تقریبا همه بچه های هیئت در حال آماده کردن فضای تعزیه هستند. 

وی که خودش هم در تعزیه روز عاشورا شبیه خوانی می کند، گفت: از دو ماه پیش شیپور تعزیه در روستای ده زیار نواخته شده است و مردم روستا با تمام توان خود را برای برگزاری یک تعزیه با شکوه که هر ساله به تعداد اجرا کنندگان آن افزوده می شود، کار و تلاش می کنند.

تعزیه کرمان

انکوتی که از پنج سالگی به همراه پدر و عمویش شبیه خوانی می کند، افزود: حضور پیشکسوتان در کنار جوان تر ها، انسان را دلگرم به کار می کند و شور و شوق زیادی را برای آماده سازی گروه و اجرای یک تعزیه باشکوه بوجود می آورد. 

خدمت ما در مقابل ایثار و عظمت امام حسین (علیه السلام) بسیار ناچیز است 

حجت الاسلام شیخ عباس افضلی روحانی محل هم با اشاره به اینکه این بچه ها از اول ماه ذی الحجه عاشقانه برای آماده کردن فضای تعزیه شبانه روز کار می کنند، گفت: این بچه ها که در اینجا کار می کنند، محبت امام حسین (علیه السلام) از پدر و مادرشان به آنها رسیده و نشان از داشتن یک خانواده اهل بیتی دارد.

تعزیه کرمان

وی با بیان اینکه کار برای اهل بیت (علیه السلام) آثار و برکات فراوانی دارد و به زندگی انسان معنویت و برکت می دهد، افزود: جوانان هیئت تعزیه خوانی این برکات را درک کردند و الآن عاشقانه در اینجا کار می کنند، ما هم سعی داریم بدون هیچ دافعه ای از آنها استقبال نموده و در این مسیر کمکشان کنیم. 

حجت الاسلام افضلی که مسئول هیئت امناء سقاخانه و دارالشفاء حضرت ابوالفضل (علیه السلام) روستا نیز هست در مورد برنامه های مرکز فرهنگی روستا در آستانه محرم، گفت: همه ساله قبل از فرا رسیدن ماه محرم تنظیف و غبار روبی حسینیه و شستن فرش ها انجام می شود و از چند روز به محرم فضای داخلی و صحن حسینیه را با پارچه های عزای امام حسین (علیه السلام) آذین بندی می کنیم. 

وی برافراشتن خیمه عزای امام حسین (علیه السلام) را یکی از مهمترین کارها قبل از فرا رسیدن محرم عنوان کرد و افزود: معمولا جمعه قبل از ماه محرم، خیمه عزای حضرت با حضور همه اهالی روستا و منطقه، با شکوه خاصی همراه با برنامه های متنوع از جمله ذبح گوسفند و توزیع نذورات مردم با آئین خاصی برافراشته می شود. 

وی عنوان کرد: مراسم روضه خوانی و عزاداری هم مانند سال های گذشته شب ها با حضور عزاداران، هیئت های عزاداری و سخنران خوبی که از مرکز استان دعوت شده است، برگزار می شود.




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 296656