سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س):

پنج مجلس تعزیه در کرمان شبیه خوانی می شود

به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) پنج مجلس تعزیه توسط گروه تعزیه چترود از روستاهای هوتک، سرآسیاب و ده زیار در شهر کرمان شبیه خوانی می شود.

تعزیه کرمان

به گزارش تنها علمدار، ثارالله انکوتی مسئول گروه تعزیه منتخب بخش چترود از روستاهای هوتک، سرآسیاب و ده زیار از اجرای پنج مجلس تعزیه در سوگ شهادت ام البکاء ، شهزاده خیرالنساء حضرت رقیه (س) در شهر کرمان خبر داد.

وی با بیان اینکه این مجالس از روز جمعه تاریخ 7 آذر بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و به مدت پنج شب ادامه دارد، گفت: در مدت 5 شب تعزیه داری پنج مجلس تعزیه حضرت علی اکبر، حضرت حر بن یزید ریاحی، حضرت عباس، امام حسین (ع) و مجلس تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) شبیه خوانی می شود.

انکوتی با اشاره به اینکه در برگزاری این مراسم آئینی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، هیئت عزاداری قمر بنی هاشم و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان همکاری دارند، افزود: این مراسم تعزیه خوانی به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله آسیاباد جنوبی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای ماه محرم تا کنون بیش از 30 مجلس تعزیه در سطح استان توسط گروه تعزیه منتخب بخش چترود از روستاهای هوتک، سرآسیاب و ده زیار اجرای عمومی شده است، گفت: پیش بینی می شود تا پایان ماه صفر 50 مجلس تعزیه با موضوعات مختلف در کرمان شبیه خوانی شود.

گفتنی است گروه تعزیه منتخب بخش چترود از روستاهای هوتک، سرآسیاب و ده زیار از گروه های مطرح استان کرمان است که سابقه اجرای تعزیه در کربلای معلی و نجف اشرف را در کارنامه خود دارد.




موضوع مطلب :


پیشکسوت تعزیه کشور:

زن های روسی با حجاب وارد مجلس تعزیه شدند

پیشکسوت تعزیه کشور با اشاره به اجرای تعزیه در مسکو روسیه، گفت: زن های روسی برای شرکت در مجلس بکاء با حجاب وارد مجلس تعزیه شدند.

تعزیه کرمان

به گزارش تنها علمدار، محمد بخشی نیا پیشکسوت و استاد موزیک تعزیه کشور در حاشیه آخرین روز از برگزاری اولین سوگواره تعزیه سیرجان با بیان اینکه متاسفانه به تعزیه در کشور توجه نشده است، گفت: تعزیه سنتی است که در ایران غریبی واقع شده است.

وی عنوان کرد: امام راحل تاکید بر سنت قدیم رد عزاداری ها داشتند و فرمودند: " بروید سنت قدیم را به درستی اجرا کنید، بهتر و شایسته تر".

بخشی نیا با اشاره به اجرای تعزیه در کشور های مختلف جهان از جمله آمریکا، ایتالیا، کره جنوبی، فرانسه و روسیه، گفت: چند روز به محرم امسال در شهر مسکو روسیه به اتفاق چند نفر از تعزیه خوانان مطرح کشور، اجرای تعزیه داشتیم.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه این بود که زنان روسی با متوجه شدن اینکه این یک مجلس بکاء و عزاداری است با حجاب به مجلس تعزیه می آمدند و بسیار مورد علاقه و عزاداری آنها قرار گرفت.

این پیشکسوت تعزیه کشور با بیان اینکه خوشحالم که بواسطه آئین تعزیه پرچم امام حسین (ع) را در سایر جهان نیز به اهتزاز در آوردم، گفت: 66 سال است که در مجالس شبیه خوانی خدمت می کنم و از 11 سالگی موزیک تعزیه را فرا گرفتم.

وی با اشاره به اینکه در دوران رژیم طاغوت با رنج های زیاد و به سختی یک مجلس تعزیه برگزار می کردیم، گفت: توقع ما در حال حاضر این است که به این آئین که با خون مردم ایران عجین شده است بیشتر توجه شود.

بخشی نیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یک تعزیه خوان موفق وقتی می تواند اجرای با کیفیتی داشته باشد که از بچه خوانی وارد تعزیه شده باشد، گفت: تعزیه تکنین خاص برای اجرا می خواهد که باید آن را از کودکی تجربه کرد تا موفق شویم.

وی با بیان اینکه اعمال اضافه هنگام اجرا به تعزیه ضربه می زند، خاطر نشان کرد: استفاده از موزیک های شاد ترکی و عربی که امروزه بعضی نوازندگان جوان به تعزیه وارد کردند، آسیب بزرگی است و به مرور زمان، حتی اصل تعزیه را از بین می برد.

داور اولین سوگواره تعزیه سیرجان با اشاره به اینکه تمامی مجالس تعزیه را حفظ کردم و این اساس کار یک شبیه خوان موفق است، افزود: با امام حسین (ع) عهد کردم تا نفس دارم نوازندگی تعزیه را انجام دهم.

آخرین روز از برگزاری اولین سوگواره تعزیه سیرجان با شبیه خوانی مجلس تعزیه امام حسین (ع) توسط گروه تعزیه منتخب بخش چترود از روستاهای هوتک، سرآسیاب و ده زیار بعنوان گروه تعزیه کرمان همراه بود.

خبرنگار: ثارالله انکوتی




موضوع مطلب :


 

با اجرای مجلس تعزیه امام حسین (ع) 

نخستین سوگواره تعزیه سیرجان به کار خود پایان داد

با اجرای مجلس تعزیه امام حسین (ع) توسط گروه تعزیه کرمان، نخستین سوگواره تعزیه سیرجان به کار خود پایان داد.

به گزارش تنها علمدار، نخستین سوگواره تعزیه شهرستان سیرجان با اجرای مجلس تعزیه امام حسین (ع) توسط گروه تعزیه منتخب بخش چترود از روستاهای هوتک، سراسیاب و ده‌زیار به کار خود پایان داد.

 

تعزیه کرمان

حضور 9 گروه تعزیه در سوگواره تعزیه سیرجان

حسین اسحاقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیرجان در حاشیه آخرین مجلس تعزیه نخستین سوگواره تعزیه سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ظرفیت برگزاری سوگواره‌های تعزیه در سیرجان وجود دارد، گفت: انگیزه اصلی برای برگزاری این سوگواره شناخت گروه‌های تعزیه استان و سیرجان بود.

وی با بیان اینکه 372 حسینیه در شهرستان سیرجان وجود دارد...

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :



درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 35
کل بازدیدها: 296124