سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

رئیس حوزه هنری استان کرمان خبرداد:

اجرای بیش از 155 مجلس تعزیه در ایام ماههای محرم و صفر

رئیس حوزه هنری استان کرمان از اجرای بیش از 155 مجلس تعزیه در ایام ماههای محرم و صفر سراسر استان خبرداد و گفت: در این ایام یازده مجلس تعزیه نیز در خارج از استان اجرا شده است.

به گزارش تنها علمدار؛ عباس سالاری رئیس حوزه هنری استان کرمان در حاشیه اجرای مجلس تعزیه شهادت حضرت علی اکبر (ع) توسط هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار در محل آستان متبرک امامزاده حسین (ع) شهر جوپار با اعلام این خبر، گفت: برگزاری این تعداد مجلس تعزیه توسط 44 گروه تعزیه در استان انجام شده است.

اجرای تعزیه

وی با اشاره به اینکه 11 گروه تعزیه فعال در استان فعالیت مستمر دارند، خاطر نشان کرد: این 11 گروه به صورت غیر مناسبتی اقدام به برگزاری مجالس تعزیه می کنند اما مابقی گروهها فقط در ایام خاص، فعال هستند.

سالاری با بیان اینکه امسال با همت هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار 8 مجلس تعزیه در 8 گلزار شهدای سراسر استان برگزار شده است، گفت: این اقدام بسیار موثری در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود که در سالهای گذشته کمتر به آن توجه شده بود.

وی با ااشاره به اینکه، امسال فقط گلزارهای شهدای کرمان، اختیارآباد، جیرفت، کاظم آباد، زرند، خانوک و بم میزبان اجرای مجالس تعزیه بود، اظهار داشت: امیدواریم در سالهای آینده با هماهنگی افزون و گروههای بیشتر در همه گلزارهای شهدای استان هر عصر پنجشنبه اجرای تعزیه داشته باشیم.

رئیس حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه برای انجام هر رشته هنری باید اول بستر آنرا فراهم کرد، گفت: از ملزومات اجرای تعزیه ایجاد یک فضای مختص تعزیه خوانی است.

وی افزود: متاسفانه در استان کرمان فقط دوسکوی اجرای تعزیه وجود دارد که آن هم به همت خود مردم و علاقه وافر آنها به برگزاری تعزیه، ساخته شده است.

رئیس شورای تعزیه استان با بیان اینکه البته تنها ساخت فضاهای تعزیه نمی تواند باعث پیشرفت این هنر آیینی و اسلامی شود، خاطر نشان کرد: برای پیشرفت این هنر اسلامی برپایی کارگاههای آموزشی با موضوعات آزاد و پالایش تحریفات از تعزیه از واجبات است که هم اکنون در دستور کار حوزه هنری استان قرار دارد.

وی با اشاره به ثبت ملی تعزیه تصریح کرد با این اقدام مسئولیت گروهها و مسئولین فرهنگی کشور به مراتب بیشتر شده و باید درجهت بالابردن سطح علمی اجرا کنندگان و ایجاد فضاهای مناسب تعزیه با همت مسئولان اقدامات موثری انجام شود.

سالاری تاسیس هنرستان تعزیه را اقدامی مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: تعزیه می تواند در آینده حتی در جهت مسائل روز مانند بیداری اسلامی ویا مسائل اتفاق افتاده در دوران معاصر مانند اتفاقات جنگ تحمیلی، دوران ضد استعماری امیرکبیر و حتی تعزیه امام خمینی (ره)، حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در پایان از برگزاری چهارمین سوگواره سراسری تعزیه در استان خبرداد وگفت: این سوگواره همچون سنوات گذشته در دهه دوم فاطمیه در محل تعزیه خانه کرمان برگزار خواهد شد.




موضوع مطلب :


همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع):

تعزیه شهادت حضرت علی اکبر در آستان امامزاده حسین(ع) جوپار برگزار می شود

تعزیه

به گزارش تنها علمدار، هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار با همکاری هیئت امناء بقعه متبرک امامزاده حسین (ع) شهر جوپار  مجلس تعزیه شهادت حضرت علی اکبر(ع) را در آخرین روز از ماه صفر همزمان با شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار می کند.

این مراسم سه شنبه مورخه 4 بهمن ماه سال جاری ساعت 13 برگزار خواهد شد.

آقایان علی افضلی ، هوشنگ انکوتی ، یاسر افضلی ، اکبر افضلی ، ثارالله انکوتی ، محمد افضلی ، علیرضا افضلی ، علی جعفری ، محمدعلی افضلی ، حسن افضلی، غلامرضا سبحانی فرد، مصطفی و جواد افضلی در این تعزیه ایفای نقش می کنند.

لازم به ذکر است که بقعه متبرک امامزاده حسین (ع) که گفته مى‌شود فرزند موسى بن جعفر (ع) و برادر امام رضا (ع) است در شهر جوپار (30 کیلومتری کرمان) در ایام عزاداری بویژه ایام پایانی از ماه صفر، میعادگاه عاشقان خداجو مى باشد.

ارزش زیارتى آن برابر شاه‌چراغ در شیراز گزارش شده و از زیارتگاه‌هاى معتبر کرمان محسوب مى‌شود.

 ساختمان این امام‌زاده مربوط به دوران صفویه و معمارى و بناى جالب توجهى دارد.




موضوع مطلب :


<   1   2   
درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 296120