سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تنها علمدار هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار

گزارش تصویری مراسم رونمایی از تمثال مبارک ده شهید والامقام روستای ده زیار

 

برای دیدن عکسها به ادامه مطلب مراجعه نمایید... 



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


گزارش تصویری اختتامیه اولین سوگواره تعزیه روستای ده زیار

 

برای دیدن عکسها به ادامه مطلب مراجعه نمایید...



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


چهارشنبه 89 شهریور 17 :: 12:10 عصر ::  نویسنده : خادمان هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) ده زیار

همزمان با هفته دولت :

 

دیدار صمیمانه جمعی از جوانان عضو هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار با بخشدار چترود

 

جمعی از جوانان عضو هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار همزمان با هفته ی دولت و میلاد کریم اهل بیت ، حضرت امام حسن مجتبی (ع)به پاس ارج نهادن از زحمات دولتمردان دولت دهم با مسئولین ادارات منطقه چترودبویژه بخشدارچترود ورئیس اداره آموزش و پرورش منطقه دیدار و گفتگو کردند.




موضوع مطلب :



تعزیه یا شبیه‌خوانی یک شیوه‌ی نمایشی اصیل ایرانی است که از هزاره‌های پیش تا امروز در جای جای این سرزمین بزرگ بازی می‌شود و مثل همه‌ی سوگواره‌های ایرانی شهادت در راه حق را پاس  می‌دارد. پس از، اسلام آوردّنِ ایرانیان و پیدایش تشیع، تعزیه با روایتِ ، آنچه که بر خاندان پیغمبر  گذشت، ‌به یگانه شیوه‌ی نمایشی در دنیای اسلام مبدل شد واما تنها هنر دینی و نمایش مذهبی تعزیه در روستای ده زیار وااقع در 45 کیلومتری جاده کرمان- زرند از باستانی ترین و قدیمی ترین اینگونه عزاداریها به شمار میرود که در سال 1368 ه.ش به صورت مجزا و مدرن و با استفاده از سبکها و شیوه های جدید تعزیه در ایران ، در قالب هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل علیه السلام به این طریق از سوگواریها رونق خاصی بخشیده شد.

هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) متشکل از بسیاری از جوانان و نوجوانان ولایی و عاشق اهل بیت (س) و معتقد و متعهد نسبت به ارزشها و اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با عنایت مولای خویش حضرت باب الحوائج (ع) تاکنون توانسته است تا در زمینه انجام فعالیتهای عظیم فرهنگی و مذهبی  در سطح روستا ، بخش چترود و استان کرمان موفقیتهای چشم گیری داشته باشد که در قسمتهای بعدی به نظر شما خواهد رسید.

شهادت حسین(ع)، امام سوم شیعیان وهفتاد و دو تن از یاران او در صحرای کربلا، نقطه‌ی اوج تمامی تعزیه‌هاست. اما در میان یاران امام که هر یک قهرمان تعزیه‌یی هستند، حرّ ریاحی سرگذشت ویژه‌ای دارد. حرّ ریاحی یکی از سرداران قشون ابن زیاد حاکم کوفه است که از سوی یزید اموی برای جنگیدن با امام برگزیده می‌شود ... اما پس از رویارویی با امام ، هاتفی از غیب او را به بهشت فرا می‌خواند. حرّ در عزم خود مردد می‌ماند و در محضر امام توبه می‌کند. در رکاب او با لشکر یزید می‌جنگد و در راه حق شهید می‌شود.

تعزیه شهادت حضرت حربن یزید ریاحی نسب به دلیل توبه پذیری حر (ع) در قسمت انتهایی تعزیه از بهترین تعزیه ها می باشد و همین امر موجب گردیده تا در میان عموم مردم از استقبال خاصی بهره مند گردد . مردم با نزدیک کردن خود به شخصیت حضرت حربن یزید و در نظر گرفتن کردار و گناهان پیشین خود توبه را میسر دانسته و با واسطه قرار دادن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از خداوند منان تقاضای عفو و بخشش می نمایند.


در روستای ده زیار اجرای این تعزیه از کیفیت خاصی برخوردار است و هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) این روستا با استفاده از بهترین و شایسته ترین افراد ، این هنر دینی و نمایش مذهبی را انجام داده و مردم را به سوی عزاداری و سوگواری برای اهل بیت (س) و در نهایت توبه از اعمال بد گذشته ، دعوت می نماید.

در انتها به معرفی شخصیتهای تعزیه حر (ع) به ترتیب اولیا خوانی به اشقیا خوانی می پردازیمٍ؛
یوسف افضلی شبیه حضرت امام حسین (ع) ، علی افضلی شبیه حضرت عباس (ع) ، علیرضا افضلی شبیه حضرت علی اکبر (ع) ، صالح صدقی شبیه حضرت قاسم (ع) ، جواد افضلی و محمد افضلی شبیه طفلان (ع) ، هوشنگ انکوتی شبیه حر (ع) ، علی افضلی شبیه علی فرزند حر (ع) ، یونس افضلی شبیه ساربان ، غلامرضا سبحانی فرد شبیه عبیدالله ابن زیاد ، رضا صدقی شبیه ابن سعد، ثارالله انکوتی شبیه شمربن ذوا لجوشن ، سیف الله صدقی شبیه خولی و مصطفی صدقی شبیه قاصد.


  التماس دعا
هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   
درباره وبلاگ

عاشق آقا و مولا ابوالفضل (ع) و دنیا هیچ ارزشی ندارد.
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 296760